8 marca marie 01

Lenin, komunizm i emancypacja kobiet

Większość kobiet we współczesnym świecie jest bardzo daleko od osiągnięcia równości, nie mówiąc już o wyzwoleniu. Różnica płac między mężczyznami a kobietami to jedno, ale nierówność i ucisk znaczy o wiele więcej. To strach przed pozostawieniem naszych napojów bez nadzoru, gdy jesteśmy na wieczornym wyjściu. To niepokój związany z samotnym powrotem do domu. To konieczność radzenia sobie z ciągłymi seksistowskimi komentarzami i spojrzeniami. To wykonywanie większości prac domowych. To lekarze, którzy nie traktują „kobiecych Dowiedz się więcej…

filo 1 01

Czym jest filozofia marksistowska?

Wstęp Wydaje się, że na temat filozofii marksistowskiej napisano i powiedziano dużo. Istnieje warstwa społeczeństwa, której, jak się zdaje, jedynym zajęciem jest „krytyczna krytyka” i „wielostronna analiza”. W jej ramach idee marksizmu skazano na powolne zbieranie kurzu w uniwersyteckiej szafie, z której wyciągane są najwyżej po to, by pod profesorską lupą przyjrzeć się temu czy innemu słowu. Z drugiej strony mamy „praktyków”, według których wszelkie studiowanie Dowiedz się więcej…

1czerwca cf 01

Edukacja i wychowanie a marksizm

Współczesna lewica tematom wychowywania dzieci, instytucjom oświatowym oraz samemu procesowi nauczania poświęca zbyt mało uwagi. Jest to oczywiście zgubne podejście, ponieważ kwestie te odgrywają ważną rolę w walce o sprawę klasy robotniczej. „Lewicowi” liberałowie czy anarchiści coraz częściej podnoszą nawet głosy, że w obecnych czasach rodzenie dzieci jest nieekologiczne. W ten sposób przenosi się jedynie winę za katastrofę klimatyczną na jednostki, Dowiedz się więcej…

08032023 01

Aleksandra Kołłontaj – Socjalistyczne spojrzenie na „kwestię kobiecą”

Pozostawiając burżuazyjnym uczonym zainteresowanie problemem wyższości jednej płci nad drugą lub ważeniem mózgów i porównywaniem psychologicznej struktury mężczyzn i kobiet, zwolennicy materializmu historycznego w pełni akceptują naturalną specyfikę obu płci i żądają tylko, aby każda osoba, nieważne czy to mężczyzna, czy kobieta, mogła jak najpełniej i najbardziej swobodnie dążyć do samostanowienia oraz rozwijać wszystkie swoje upodobania. Zwolennicy materializmu historycznego odrzucają istnienie Dowiedz się więcej…

kolonializm

Ted Grant – Rewolucja kolonialna i zdeformowane państwa robotnicze

W krajach burżuazyjnych, w których burżuazja miała do odegrania rolę i z ufnością spogląda w przyszłość – tj. kiedy rzeczywiście postępuje w rozwoju sił wytwórczych – ma dziesięciolecia i pokolenia, aby doskonalić państwo jako narzędzie własnego panowania klasowego. Wojsko, policja, służba cywilna, warstwy średnie, a zwłaszcza wszystkie kluczowe stanowiska na szczycie; szefowie służby cywilnej, szefowie wydziałów, szefowie policji, korpus oficerski, a zwłaszcza pułkownicy i generałowie Dowiedz się więcej…

trocki sztuka

Marksizm a sztuka – pisma Lwa Trockiego

Sztuka towarzyszy ludzkości od samych początków, jest odbiciem myślenia zmieniającego się społeczeństwa, którego pragnienia, myśli i opinie modeluje walka klas oraz stosunek do produkcji. Jednak w momencie powstania społeczeństwa klasowego sztuka zaczęła stanowić posłuszne narzędzie klasy panującej, podobnie jak inne elementy nadbudowy. W kapitalizmie natomiast sztuka i kultura to nic innego jak biznes i schronienie dla spekulantów, a większość ludzi jest Dowiedz się więcej…

Untitled 6

Marksizm a język

Problematyka języka, jego definicji, charakteru czy wpływu na rzeczywistość jest niezwykle żywa w świadomości społecznej XXI wieku. Obok zdobyczy współczesnego językoznawstwa, które metodą naukową wciąż poszerza naszą wiedzę w zakresie szeregu kwestii związanych z rozwojem i funkcją języka, istnieje również sfera domysłów i mistyfikacji, zdominowanych przez „filozofię” postmodernistyczną. Dla nas, marksistek i marksistów, ta sytuacja nie jest niespodzianką. Sprzeczności kapitalizmu w dobie Dowiedz się więcej…

postmo

Marksizm kontra postmodernizm

Postmodernizm jest amorficzną szkołą filozoficzną, która zyskała na popularności w okresie powojennym. Początkowo jako marginalny nurt, z czasem urósł do rangi jednej z dominujących szkół filozofii burżuazyjnej, przenikającej do dużej części, jeśli nie do większości dzisiejszego środowiska akademickiego. Poniżej publikujemy artykuł Daniela Morley’a i Hamida Alizadeha, pierwszy z serii artykułów, które z marksistowskiej perspektywy będą analizować różne aspekty postmodernizmu. Zabawa w chowanego z prawdą  Dowiedz się więcej…

praca domowa head

Czy obowiązki domowe są nieopłaconą pracą? Błędne założenie teoretyczne prowadzi na reakcyjne pozycje w praktyce

Jako tłumacze zdecydowaliśmy się na przełożenie angielskiej formy „housework”  na „obowiązki domowe”.  Zdecydowaliśmy się na taki zabieg ze względu na znacznie szersze znaczenie „work” w języku angielskim niż praca w języku polskim co nie pozwala na rozróżnienie stanowiące temat tej pracy.  Mamy nadzieje ze ten zabieg uczyni tekst klarowniejszym dla polskiego czytelnika. Silvia Federici, znana feministka i jedna z najbardziej zagorzałych obrończyń wynagrodzeń dla Dowiedz się więcej…

lenin materialism 1 5k

Alan Woods – „W obronie materializmu”

Jak zdobywamy wiedzę? Czy poza naszym postrzeganiem zmysłowym istnieje świat realny? A jeśli tak – jaka jest nasza z nim relacja? W tym istotnym artykule teoretycznym Alan Woods, redaktor portalu In Defence of Marxism (marxist.com) podejmuje się obrony materializmu przed atakami idealizmu i obskuranckiego, postmodernistycznego subiektywizmu, tak popularnego dziś na uniwersyteckich kampusach. Tekst ten stanowi wstęp do nowego angielskiego wydania klasycznej Dowiedz się więcej…

BDP

Bezwarunkowy dochód podstawowy – utopijne marzenie czy libertariański koszmar?

Bezwarunkowy dochód podstawowy (BDP1), czyli gwarantowana wypłata dla wszystkich obywateli, jest ostatnio na czasie. Popierają go zarówno przedstawiciele lewicy jak i prawicy; jedni i drudzy widzą w nim rozwiązanie problemów pogrążonego w kryzysie systemu kapitalistycznego.  John McDonnell, weteran lewicowej Partii Pracy i kanclerz w „gabinecie cieni”2 ogłosił niedawno, że on i jego zespół badają tę ideę jako centralny element ekonomicznego programu Partii Dowiedz się więcej…

trocki

Lew Trocki – „ZSRR w stanie wojny”

Data 17 września w burżuazyjnej Polsce jest synonimem festiwalu historycznych kłamstw, hurrapatriotycznych uniesień i zwykłego braku poszanowania dla prawdy. Kwestię charakteru Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, jego przywództwa, społeczno-politycznej organizacji czy stosunku do rewolucji w innych krajach pomija się bądź upraszcza do wyświechtanego obrazu tępego, niszczycielskiego despoty, który rękoma Armii Czerwonej wymazał Polskę z mapy Europy na niemalże pół wieku. Dowiedz się więcej…

marksizm przestepczosc

Marksizm wobec źródeł przestępczości – zarys problemu

Marksiści w analizie rzeczywistości stosują metodę materializmu dialektycznego. W przeciwieństwie do wszelkiej maści idealistów i metafizyków analizują zjawiska społeczne nie jako coś statycznego, danego na dany moment i niezmiennego, ale obserwują i opisują je w ruchu. Uwzględniają więc także ich historię. Pierwotne ludzkie społeczności, funkcjonujące w ramach prymitywnego komunizmu, nie znały większości zachowań, jakie obecnie uważamy za przestępstwa. Skoro wszystkie narzędzia pracy jak również jej Dowiedz się więcej…

fredriksen kobiety 1917

Marie Frederiksen – „Kobiety przed, w czasie i po Rewolucji Rosyjskiej”

Historia bolszewizmu od pierwszych jego dni aż do Rewolucji Październikowej zawiera mnóstwo wskazówek na temat tego, jak walka klasowa stanowi najlepszą odpowiedź na problemy kobiet. W niniejszym artykule Marie Frederiksen przygląda się podejściu Partii bolszewickiej do kwestii kobiecej od jej początków, aż do Rewolucji i przejęcia władzy. Towarzyszka Frederiksen opisuje środki podjęte przez Partię w celu zaangażowania kobiet w ruch rewolucyjny, postępowe rozwiązania wprowadzone Dowiedz się więcej…

komuna paryska

Kobiety w Komunie Paryskiej

„Doszliśmy do chwili najważniejszej, kiedy musimy być zdolni umrzeć za nasz Naród. Nigdy więcej słabości! Koniec z niepewnością! Wszystkie kobiety do broni! Wszystkie kobiety do obowiązku! Wersal musi zostać zmieciony!” To były słowa Nathalie Lemel, uczestniczki Komuny Paryskiej z 1871 roku i członkini Union des Femmes pour la Defense de Paris et les Soins aux Blesses (Związek Kobiet na rzecz Obrony Paryża Dowiedz się więcej…